Thursday, November 15, 2012

Maal hijrah..

           Selamat menyambut tahun baru Maal Hijrah 1434 kepada seluruh umat Islam di seluruh pelosok dunia sama ada di Malaysia ,Timur Tengah dan sebagainya.. Harap- harap dosa kita yang lalu diampunkan oleh Allah yang Maha Pengampun itu..
           Azam baru juga perlu ditanam seperti inin melakukan banyak amal kabaikan, solat berjemaah dan lain-lain. Jadikanlah tahun-tahun lepas sebagai pengajaran buat kita supaya tidak terleka dan tidak terlupa seperti tahun-tahun lepas. Hijrah bermula apabila umat Islam di Mekah berpindah ke Habsyah kemudian berpindah ke Madinatu Munawwarah secara besar-besaran. Di Madinah, dapatalah Nabi Muhammad s.w.a membina satu empayar baru untuk menyebarkan Islam. Peristiwa ini amat penting dan bermakna kepada kita semua. Namun,pada era globalisasi masa kini , Islam telah berkembang pesat dan diketahui ramai. 1/5 penduduk dunia adalah panganut agama Islam yang suci ini. SubhanaAllah... Inilah berkat perjuangan Nabi Muhammad dan para sahabat yang sanggup mengorbankan seluruh harta di jalan Allah.
            Maksud hijrah pada masakini bukanlah perlu berhijrah dari satu tempat ke satu tempat, menurut ahli sufi
hijrah ialah mengosongkan yakni mengosongkan jiwa dan raga daripada melakukan maksiat seperti takabbur dalam ibadah dan sebagainya. Berubah daripada jahat kepada baik, jahil kepada alim juga adalah hijrah. Sesungguhnya maksud hijrah ini sangat luas perlu diterapkan di dalam diri setiap insan yang mengaku Islam.
             Akirnya, Selamat tahun baru Maal Hijrah 1434 dan semoga kita diberkati dan dirahmati Allah subhanahuwaala.... Amin.....

No comments:

Post a Comment